Kom i gang

Noen få enkle trinn for å komme i gang med BAS21.

Opprette selskapet

Først må man opprette selskapet/regnskapet i BAS21. Velg et navn, selskapstype og hvorvidt du er MVA-registrert eller ikke. Når selskapet er opprettet bør du også legge inn en del basis-opplysninger om selskapet:

  • Adresser og telefonnummer

  • Bankkontonummer

  • Velge hvor mange mva-terminer du har (dersom du er mva-registrert)

  • Du kan også legge inn deg selv som kontaktperson

Se Detaljerte opplysninger for hvordan du setter opp dette

Du kan også vurdere om standard-oppsettet til BAS21 er greit nok for deg eller om du vil endre på nummerserier etc. Se Oppsett av regnskap for denne type oppsett.

Opprette varer

Så må du ha noe å selge! Det er ikke påkrevd å ha et vareregister i BAS21, men det forenkler opprettelse av ordre.

Opprett kunde

Så må du ha noen å selge til. Opprett en kunde eller to. Se Ny kunde/leverandør for hvordan dette gjøres!

Ordre og faktura

Da er det på tide å opprette første ordre og fakturere denne! Se Ny ordre for hvordan du gjøre dette.

Registrer betaling

Omsider får du forhåpentligvis betalt. Da må du bokføre betalingen. Se Registrere innbetaling for info.